Vill Du bli domare?

4.2.2020

Domarkarriären börjar med en grundkurs. Till grundkursen hör teori och praktik samt om möjligt provmatch där någon rutinerad domare eller utbildaren följer med och hjälper. Den teoretiska delen handlar främst om fotbollens regler och om förbundets direktiv.

Den praktiska delen som sker på fotbollsplanen handlar främst om att lära sig såväl domarens som assisterande domarens handtecken samt ge deltagarna en uppfattning om verkliga situationer som kan ske på en fotbollsplan.
Efter genomförd grundkurs får domaren först döma juniormatcher och domarens utveckling granskas. Syftet är att förstärka domarens starka sidor och utveckla de färdigheter som ännu inte är så starka.

Svenskspråkig grundkurs:

• Svenskspråkiga grundkursen för nya domare. Första delen i Teams (distansutbildning) på torsdag 28.5.2020 kl. 17:30-20:30 och andra delen förläsning i Vasa på söndag 7.6.2020 kl. 10:00-16:00. Sista ansökningsdatum är 24.5.2020. Ansökan till grundkurs för domare i Vasa